Monday 15 April 2013

Budaya Terima Kasih...


Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Baiklah, pada entri kali ini saya ingin berkongsi dengan anda semua tentang budaya berterima kasih. Saya percaya kita semua sebagai rakyat Malaysia sudah seringkali mendengar budaya “Terima Kasih” ini. Sudah banyak iklan dan kempen yang telah disiarkan dalam media massa tidak kira di corong-corong radio atau di kaca televisyen. Walau bagaimanapun terdapat juga sesetengah daripada masyarakat Malaysia tidak mengamalkan budaya baik ini.

Hendak dijadikan cerita beginilah, baru-baru ini saya telah mengunjungi sebuah pasar raya untuk membeli sedikit barangan keperluan. Setelah selesai memilih barang-barang tersebut saya pergi ke kaunter bayaran untuk membuat pembayaran. Juruwang tersebut menyebut jumlah harga dan saya terus menghulurkan wang kepadanya. Kemudian baki wang saya dikembalikan dan saya melemparkan senyuman kepadanya sambil mengucapkan ucapan terima kasih, namun juruwang tersebut sedikit pun tidak membalas senyuman saya apatah lagi untuk mengucapkan terima kasih. Kemudian saya terus beredar dari situ. Tiba-tiba tekak pula terasa haus, jadi saya singgah di gerai kecil yang terdapat di dalam pasar raya tersebut untuk membeli minuman. Perkara yang sama berulang apabila juruwang di gerai tersebut juga bertindak seperti juruwang tadi. Terdetik dihati saya rupa-rupanya masih ada lagi masyarakat yang tidak mempunyai kesedaran tentang hal ini.

Pada pendapat saya, bukan susah sebenarnya untuk menyebut ucapan “terima kasih” ini. Mengapakah masyarakat kita pada hari ini masih kurang kesedaran dan begitu susah untuk menyebut ucapan ini?. Sekiranya budaya berterima kasih ini boleh dipraktikkan, saya percaya akan lahir masyarakat yang saling menghargai antara satu sama lain.


No comments:

Post a Comment