Monday 15 April 2013

Hidup berjiran...


Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Pada entri kali ini, saya ingin berkongsi dengan anda semua tentang kehidupan masyarakat kita pada masa ini, iaitu adab berjiran. Apakah maksud jiran? Jiran ialah orang yang tinggal berdekatan dengan rumah kita atau tinggal di sekeliling rumah kita.

Ada sesetengah daripada masyarakat kita yang hidup berjiran, tetapi tidak mengenali jirannya itu. Saya pernah terdengar satu cerita, seorang jiran yang tidak pernah kenal jirannya ini sehingga pada suatu masa dia telah membantu perompak untuk mengangkut barang masuk ke dalam lori kerana menyangka jirannya itu akan berpindah rumah. Rupa-rupanya jirannya itu pulang ke kampung. Akhirnya, dia juga telah ditangkap oleh polis kerana disyaki bersubahat dengan perompak-perompak tersebut.

Sebenarnya kita juga mempunyai tanggungjawab terhadap jiran kita. Contohnya, ziarah menziarahi, memberi sedekah, menjaga keselamatan rumah jika mereka tiada di rumah, menjauhi perasaan hasad dengki, bergotong-royong, mengucapkan tahniah atau menunjukkan rasa gembira apabila mereka mendapat kesenangan dan sebagainya.

Pada pendapat saya, jika masyarakat menghayati adab berjiran ini kita akan hidup aman dan harmoni, diberkati Allah, wujud perpaduan, dan kehidupan akan lebih bermutu. 


No comments:

Post a Comment