Monday 15 April 2013

Budi Bahasa Budaya Kita...


Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Baiklah, pada entri kali ini saya ingin berkongsi cerita dengan anda semua tentang budi bahasa. Ada orang cakap percakapan dan tutur bicara kita melambangkan keperibadian diri kita, betul ke?. “Lu pikir la sendiri”, bak kata Nabil raja lawak,hahaha...

Baru-baru ini dalam perjalanan pulang dari Tanjung Malim ke kampung bersama-sama kawan saya kami singgah di sebuah kawasan Rehat dan Rawat (R&R) untuk menunaikan solat Zohor. Selesai solat saya pergi ke tandas. Semasa saya sedang membetulkan tudung, saya terdengar seorang perempuan memanggil rakannya dengan panggilan “hey pompuan” dengan nada yang kuat, terkejut saya dibuatnya. Aduhai, cantiknya bahasa!. Kasarnya bahasa yang digunakan oleh perempuan tersebut. Kalau lihat dari segi fizikalnya cantik malah dia juga bertudung. Tidak bolehkah dia memanggil rakannya itu dengan panggilan yang baik dan sopan?.

Perkara yang saya dapat pelajari daripada peristiwa ini ialah kita tidak perlulah mengeluarkan kata-kata dan memanggil sesiapa sahaja dengan bahasa yang tidak sopan sehingga boleh menyinggung hati dan perasaan orang lain. Jadilah masyarakat yang berbudi bahasa dan mempunyai akhlak yang baik.



No comments:

Post a Comment