Monday 15 April 2013

Penggunaan dari dan daripada...


Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Baiklah, pada entri kali ini saya ingin berkongsi tentang pengalaman bahasa yang sering berlaku dalam kehidupan kita. Perkara ini sering berlaku dalam kehidupan kita melalui percakapan atau perbualan yang kadang-kadang kita tidak sedar bahawa kita telah melakukan kesalahan. Hal yang dimaksudkan ini ialah penggunaan perkataan dari dan daripada.
Seringkali saya mendengar dan kadang kala saya sendiri yang melakukan kesalahan ini. Contohnya:

1.   Saya berasal daripada Kedah.
(betul: Saya berasal dari Kedah)
2.   Kereta itu membelok daripada kiri ke kanan.
(betul: Kereta itu membelok dari kiri ke kanan.)

Dalam kedua-dua contoh ayat di atas, ternyata bahawa penggunaan kata sendi nama daripada tidak tepat. Sepatutnya, kata sendi nama daripada tersebut digantikan dengan kata sendi nama dari. Kata sendi nama dari digunakan di hadapan kata nama atau frasa nama yang menyatakan arah, tempat, atau waktu. Kata sendi nama daripada pula digunakan di hadapan kata nama atau frasa nama yang menyatakan punca bagi manusia, haiwan atau benda, asal kejadian dan sumber, atau unsur perbandingan atau perbezaan. Contoh penggunaan kata sendi nama daripada adalah seperti berikut:

1.   Cadangan daripada persatuan kami telah diterima.
2.   Benang berasal daripada kapas.

Kesimpulannya, kita perlulah sentiasa peka terhadap penggunaan kata dalam percakapan kita sama ada secara lisan atau tulisan. Jika kita sebagai masyarakat Malaysia sentiasa menggunakan bahasa Melayu dengan betul, nescaya bahasa Melayu akan disanjung tinggi.




No comments:

Post a Comment