Wednesday 6 March 2013

Betul ke bahasa menunjukkan bangsa??

Assalamualaikum dan salam sejahtera...


Pada coretan kali ini saya akan menceritakan sedikit luahan hati dan pengalaman saya dan sahabat bertemu dengan masyarakat Melayu kita yang masih tidak menggunakan bahasa yang lembut dan sopan sesama sendiri. Ceritanya bermula apabila saya dan sahabat pergi ke tempat yang sering dikunjungi oleh orang ramai pada hari minggu, iaitu pasar malam atau disebut juga sebagai pasar minggu.


Memanglah ada sesetengah orang cakap, biasalah kalau pergi ke tempat seperti itu, orang tidak akan hairan sangat tentang penggunaan bahasa dan adab sopan yang telah diterapkan dalam diri walaupun perkara tersebut telah diajar sejak kecil. Di pasar malam tersebut, saya dan sahabat berhenti di sebuah gerai untuk membeli makanan dan semasa saya menunggu pesanan, penjual tersebut ada menanyakan soalan sambil dia membungkus pesanan tersebut. Pada ketika itu, saya dan sahabat tidak mendengar perkara yang ditanyakannya, kemudian saya terus menyoalnya kembali. Alangkah terkejutnya saya saat itu apabila penjual tersebut terus meninggikan suaranya seperti marah. Saya terus diam dan senyum sahaja kepada sahabat saya, kemudian membayar pesanan tersebut dan terus beredar dari gerai tersebut.


Perasaan tersinggung itu memang ada tetapi saya berusaha untuk sentiasa berfikiran positif tentang kejadian tersebut. Mungkin penjual tersebut sudah sangat letih, mungkin suaranya memang sebegitu, mungkin saya sendiri yang bersalah kerana tidak memberi fokus kepada soalan dia. Walau bagaimanapun, kepada rakan-rakan yang membaca cerita saya ini saya harap kita sama-sama menjaga bahasa percakapan kita dengan orang lain tidak kiralah yang lebih muda, sebaya atau yang lebih tua daripada kita. Kalau kita tidak boleh mengubah orang lain, kita berusahalah untuk mengubah diri kita sendiri. 



No comments:

Post a Comment