Thursday 14 March 2013

Seni dalam kehidupan...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Alhamdulillah syukur, pada hari ini saya diberi kesempatan untuk menulis entri  yang seterusnya. Pada kali ini saya ingin berkongsi dengan pembaca semua berkaitan dengan Seminar 6 Sasterawan Negara. Semalam, iaitu pada hari Rabu bersamaan dengan 13 Mac 2013 saya dan ahli kumpulan Psosa Melayu yang diiringi oleh pensyarah, Dr. Talib Samat telah menghadiri Seminar 6 Sasterawan Negara ini yang bertempat di Dewan Za'ba Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM). 

Seminar tersebut bermula pada jam 8.00 pagi dan berakhir pada jam 5.30 petang. 6 Sasterawan Negara yang dibincangkan ialah Abdullah Hussain, Anwar Ridhwan, S.Othman Kelantan, Kemala, Muhammad Haji Salleh, dan Arena Wati. Saya ingin fokuskan satu tajuk yang telah dibincangkan dalam forum yang bertajuk "Kesusasteraan Negara pada Abad ke-21: Arah dan Falsafah" oleh Sasterawan Negara (SN) S.Othman Kelantan. SN S.Othman Kelantan dalam pengucapannya telah memberikan pandangan tentang karya-karya kesusasteraan dan usaha untuk mengembangkan karya sastera tersebut. Beliau berpendapat bahawa karya-karya sastera pada masa ini banyak mempersoalkan kehidupan zaman remaja, iaitu banyak menceritakan perkara romantik dalam kisahnya. Selain itu, karya-karya yang dihasilkan juga kebanyakannya tidak terdapat persoalan bangsa, agama, dan budaya.

Pengkarya pada tahun 1950-an menulis karya untuk tujuan kebajikan masyarakat. Pada tahun 1981 pengkarya sastera telah diberi pengiktirafan dengan dianugerahkan sebagai Sasterawan Negara. Untuk menghasilkan karya yang berkualiti, al-Quran dan al-Hadis perlu dijadikan panduan dalam penulisan. Selain itu, SN perlu dimartabatkan kuasa bercakap dalam parlimen agar karya sastera dapat dikembangkan. Pendidikan sastera di sekolah, Institut Perguruan Guru (IPG), dan universiti-universiti perlu dilebarkan dengan lebih agresif dan diperkasa. 

Kita harus menyediakan wahana yang mempermudah usaha penghasilan karya yang banyak dan berkualiti tinggi untuk memartabatkan kesusasteraan Melayu. Kesusasteraan ialah satu ciptaan seni yang merupakan tonggak utama kebudayaan sesuatu bangsa. Oleh itu, dalam usaha pembinaan tamadun sesebuah negara, sastera dan budaya harus bergerak seiring.



No comments:

Post a Comment