Sunday 17 March 2013

Unsur lewah dalam bahasa Melayu...

Assalamualaikum...

Apakah maksud lewah?. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, perkataan lewah bermaksud berlebih-lebih sehingga bertambah perkara, hal dan sebagainya yang tidak perlu. Terdapat beberapa aspek penggunaan bahasa Melayu yang memperlihatkan kekeliruan berkait dengan unsur lewah dalam bahasa Melayu. Sebagai contoh, penggunaan "demi untuk" seperti yang digunakan dalam ayat "Kami berjuang demi untuk negara tercinta" dianggap kurang betul. Perkataan "demi" dan "untuk" membawa makna yang sama. Kedua-dua perkataan tersebut ialah kata sendi nama. Oleh itu, penggunaan kedua-dua perkataan yang sama maknanya dalam satu ayat secara berturutan dianggap lewah. Penggunaan salah satu daripadanya sudah mencukupi.

Selain itu, terdapat beberapa perkataaan lain yang digunakan dan membawa makna lewah, antaranya ialah "Selain daripada itu,...", "Semua guru-guru...", "Antara masalah-masalah...", "Sejak dari...", dan sebagainya. Sebenarnya sifat kelewahan ini sangat digemari oleh masyarakat Melayu. Kita beranggapan bahawa, sesuatu buah fikiran itu perlu ditegaskan, maka satu perkataan dirasakan tidak cukup. 

Terdapat juga perkataan lewah yang menggandingkan perkataan bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris, contohnya "cuba try", dan "kasut boot". Perkataan ini bukan sahaja lewah, bahkan juga berbentuk bahasa rojak. Oleh itu, kita perlu berhati-hati dalam menggunakan bahasa dengan betul sama ada dalam bentuk lisan atau tulisan. Kita hendaklah mengelak daripada menggunakan bentuk lewah yang melanggar hukum bahasa kerana perkara sedemikian akan mencemarkan keindahan bahasa kita.

 

1 comment:

  1. Moga masyarakat berbahasa Melayu sedar akan kewujudan mewah ini dan berusaha untuk mengikisnya.

    ReplyDelete