Monday 25 March 2013

Orang berbudi, kita berbahasa...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Pada entri kali ini, saya ingin berkongsi dengan anda semua tentang suatu cerita di tempat cuci kereta. Pada hari ini, saya telah menemani kawan saya pergi mencuci keretanya di salah sebuah tempat cuci kereta di tempat saya belajar. Memandangkan cuaca yang panas terik, jadi eloklah rasanya kawan saya ini mencuci keretanya yang kotor. Nasib baiklah kereta pada hari ini tidak  banyak, cuma terdapat sebuah kereta sahaja yang sedang dilapkan. Jadi, kami terus meletakkan kereta di bawah tempat mencuci tersebut sambil menunggu giliran.


Dalam beberapa minit kemudian, kereta yang datang sebelum kami itu pun siap dicuci dan dilap. Salah seorang pekerja memanggil pemilik kereta tersebut dan memberitahu bahawa keretanya sudah selesai dicuci. Hendak dijadikan cerita, pada ketika itu tanpa disengajakan saya memerhatikan gelagat pemilik kereta tersebut. Banyak pula ragam pemiliknya, saya dan kawan hanya mampu tersenyum melihatnya. Dia seperti tidak berpuas hati dengan perkhidmatan mencuci kereta tersebut. 


Dia memanggil semula pekerja dan menyuruh pekerja itu mengelap tempat-tempat yang dirasakannya tidak bersih. Mukanya sombong dan langsung tidak melemparkan senyuman. Beberapa kali dia mengelilingi keretanya membuat semakan seperti nazir yang datang ke sekolah lagaknya. Akhirnya, perkara yang membuatkan kami ketawa ialah dia sendiri mengambil kain yang disidai dan mengelap keretanya. Pada waktu itu, saya melihat pekerja lain yang sedang mencuci kereta kawan saya turut memerhati gelagatnya. Kemudian, saya berpesan kepada kawan saya jangan bersikap seperti orang itu sambil kami ketawa bersama-sama.


Baiklah, itu sahaja perkara yang ingin saya ceritakan. Pada pendapat anda wajar atau tidak pemilik kereta tersebut bersikap seperti itu?. Terpulanglah pada diri anda untuk memberikan pendapat masing-masing. Walau bagaimanapun, pada pendapat saya perkara sedemikian perlulah dielakkan. Kalau kita tidak berpuas hati sekali pun, ada cara yang sopan dan paling berhemah boleh ditonjolkan. Jadilah masyarakat yang berbudi bahasa.








No comments:

Post a Comment