Sunday 17 March 2013

Kata majmuk mantap...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Apa khabar semua? harap-harap semua sihat, alhamdulillah. Kita perlu bersyukur kerana masih lagi diberi kesempatan oleh Allah untuk meneruskan hidup dengan menghirup udara segar, kesihatan yang baik, kehidupan yang aman dan selesa, keluarga yang bahagia dan macam-macam lagi. Terlalu banyak rasanya nikmat yang Allah kurniakan kepada hamba-Nya. Jadi kita harus sentiasa bersyukur dan muhasabah diri atas segala nikmat yang diperoleh. Baiklah, pada entri kali saya bukan hendak memberi ceramah atau syarahan tetapi ingin menulis tentang kata majmuk mantap dalam bahasa Melayu. Mungkin perkongsian tentang nasihat dan pedoman hidup akan saya tulis pada entri yang lain.

Sebenarnya pada baru-baru ini saya telah mengikuti satu seminar. Dalam seminar tersebut telah ditayangkan nota-nota pada skrin putih. Semasa melihat nota-nota yang tertulis pada skrin tersebut, saya telah terkesan beberapa kesalahan penggunaan kata majuk. Sebagai contoh, perkataan "tanahair" yang sepatutnya ditulis terpisah, iaitu "tanah air" manakala perkataan "sanubari" yang sepatutnya ditulis rapat ditulis terpisah menjadi "sanu bari". Apakah yang dimaksudkan dengan kata majmuk?. Kata majmuk ialah bentuk yang dihasilkan melalui proses yang merangkaikan dua kata dasar atau lebih yang membawa makna tertentu. Terdapat sebilangan kecil bentuk kata majmuk yang penggunaannya sudah dianggap mantap sebagai satu perkataan yang utuh, walaupun bentuk kata tersebut ternyata mengandungi dua kata dasar. Perkataan tersebut tetap dieja bercantum sebagai satu perkataan. Berikut merupakan bentuk-bentuk kata tersebut:

                                 antarabangsa                     setiausaha
                                 beritahu                            sukarela
                                 bumiputera                        suruhanjaya
                                 jawatankuasa                    tandatangan
                                 kakitangan                        tanggungjawab
                                 kerjasama                         warganegara
                                 olahraga                           pesuruhjaya
                                 matahari

Pasaraya sepatutnya Pasar Raya

Oleh itu, pada pendapat saya sebelum kita menulis sesuatu perkataan yang kita tidak pasti sama ada ejaan itu betul atau salah, seeloknya kita semak dahulu dalam kamus atau bertanya kepada orang yang lebih pakar. Jadi, kesalahan dalam bahasa dapat dikurangkan dan seterusnya kita dapat menggunakan bahasa Melayu dengan betul. 

No comments:

Post a Comment