Tuesday 26 March 2013

Kata Pemeri...

Assalamualaikum...

Pada entri sebelum ini, saya telah berkongsi tentang kata majmuk mantap dalam bahasa Melayu. Baiklah, pada kali ini saya ingin berkongsi pula mengenai kata pemeri, iaitu "ialah" dan "adalah".


Hendak dijadikan cerita begini, semalam semasa saya sedang membuat tugasan yang diberikan oleh pensyarah, saya ada menanyakan sahabat saya satu soalan yang berkaitan penggunaan kata pemeri ialah dan adalah ini. Berikut merupakan perbualan saya dan sahabat saya:


                     Saya: Ayat yang betul yang mana satu? ialah  
                              seperti berikut atau adalah seperti berikut?
                     Anis: Tidak pasti la...cuba tengok semula dalam buku.

Disebabkan kejadian tersebut saya pun terfikir yang rupanya saya sendiri belum mahir dan yakin dengan penggunaan kata pemeri yang betu dan tepat. Sebenarnya, kata pemeri ialah unsur yang menjadi pemeri hal atau perangkai antara subjek dengan frasa-frasa utama dalam predikat. Pemerihalan itu dapat dilakukan melalui dua cara, iaitu:
    
                    (i) secara persamaan antara subjek dengan predikat,  
                        dengan penggunaan kata pemeri ialah,
                    (ii) secara huraian tentang subjek oleh predikat, dengan 
                        penggunaan kata pemeri adalah.

Kata pemeri ialah hadir di hadapan frasa nama. Kata pemeri adalah pula hadir di hadapan frasa adjektif dan frasa sendi nama. Satu perkara yang perlu diingat bahawa penggunaan kata pemeri amat terbatas, dan sebenarnya kurang digalakkan dalam pembentukan ayat bahasa Melayu. Oleh itu, pada pendapat saya untuk mengelakkan kesalahan penggunaan kata pemeri ini, kita perlulah mahir dan sentiasa peka dengan penggunaannya dalam ayat.  




No comments:

Post a Comment