Thursday 7 March 2013

Ke angkasa dan kembali...lalalala

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Baiklah...pertama sekali saya nak tanya...pernah tak anda semua dengar lirik lagu yang sama dengan tajuk entri saya pada kali ini?... Sebenarnya tajuk entri saya ini memang saya ambil dari lirik lagu yang dinyanyikan oleh Diandra, iaitu salah seorang artis di Malaysia ni. Tajuk ini ada kaitan dengan cerita yang ingin saya kongsikan dengan anda semua.

Ceritanya bermula begini...seperti biasalah setiap hari, kadang-kadang ada juga hari yang membuatkan diri sangat letih, apa tidaknya dengan kuliah di kampus lama dan kampus baharu, waktu senggang yang hanya satu atau dua jam ditambah pula dengan cuaca yang panas terik, memang sangat memenatkan. Pada waktu malam, sibuk pula membuat tugasan-tugasan yang diberikan oleh pensyarah. Alah! kadang-kadang alasan ja tu nak menyiapkan tugasan kononnya, padahal lebih leka melayari internet...akhirnya kerja tak siap pun...haha. Apabila perkara macam ni terjadi, jawabnya sampai pukul 2 atau 3 pagi la baru berjumpa dengan 'cik tilam' dan 'cik bantal'...

Gara-gara tidur lewat inilah, saya tidak sedar langsung bila waktunya jam berbunyi...siap dengan mimpi-mimpi indah sampai ke angkasa lagi..hehe, nasiblah ada seorang kawan saya ni ketuk pintu dan tolong kejutkan saya bangun. Sudahlah pagi ni saya ada pembentangan yang perlu dilaksanakan di kelas.Cepat-cepatlah saya bergegas untuk ke kuliah...Saya tiba di bilik kuliah hampir setengah jam lewat, nasib baiklah pada waktu itu pensyarah tersebut belum datang...perasaan lega dipancarkan dengan senyuman yang paling manis macam madu...hehe. Sepuluh minit menunggu, ketua memberitahu bahawa pensyarah tersebut tidak dapat masuk ke kelas pada hari ini kerana menghadiri mensyuarat dan pelajar boleh bersurai. "Seperti orang mengantuk disorongkan bantal", itulah peribahasa yang terlintas di fikiran saya pada saat itu. Bolehlah saya pulang ke rumah dan menyambung tidur dan mimpi sampai ke angkasa mungkin...haha...


Sebenarnya, tidak bagus kalau kita berjaga sehingga lewat malam. Keadaan ini akan mengganggu aktiviti kita pada keesokkan harinya sebab itu juga badan akan berasa letih disebabkan oleh tidur yang tidak cukup dan berkualiti. Jadi, kita harus bijak membahagikan waktu untuk membuat aktiviti dan waktu untuk berehat.

No comments:

Post a Comment