Sunday 17 March 2013

Dialek Utara...

Assalamualaikum...

Apa khabar semua?. Alhamulillah syukur ke hadrat Ilahi kerana sekali lagi diberi kesempatan untuk menulis entri ini. Baiklah, pada entri kali ini saya ingin berkongsi dengan anda semua tentang rancangan realiti televisyen yang saya telah tonton semalam bersama-sama beberapa orang rakan rumah sewa saya. Rancangan yang saya maksudkan ialah da'i yang disiarkan di TV3. Pernah atau tidak menonton rancangan ini?. Kalau tidak pernah di bawah inilah sedikit sedutan rancangan yang saya maksudkan...



Rancangan da'i ialah sebuah program pencarian pendakwah generasi muda yang berumur 19 tahun hingga 27 tahun. Peserta dipilih daripada uji bakat yang dijalankan di beberapa buah universiti tempatan. Berdasarkan segmen yang saya tonton semalam, ternyata kelima-lima peserta sangat fasih berbicara soal agama berdasarkan soalan yang diberikan kepada mereka. Selesai salah seorang peserta menyatakan hujahnya, pengacara rancangan tersebut telah mengatakan bahawa hebat dan lancar hujah beliau yang sedikit menggunakan bahasa Kedah. Apa yang dimaksudkan dengan bahasa Kedah di sini?. Sebenarnya peserta tadi berasal dari Pulau Pinang. Dalam fikiran saya tertanya-tanya, mengapa apabila seseorang bercakap menggunakan loghat atau dialek utara, ramai yang mengatakan bahawa individu tersebut menggunakan bahasa Kedah?. Kadangkala apabila seseorang menggunakan loghat utara dalam percakapannya, tidak semestinya dia berasal dari negeri Kedah. Selain Kedah, negeri lain yang turut menggunakan dialek utara  ialah Perlis, Pulau Pinang, dan Perak Utara. 

Namun demikian, semenjak saya berada di institut pengajian di sini terdapat juga rakan-rakan saya yang berasal dari Kelantan, Selangor, dan Johor bercakap dengan loghat utara cuma sebutannya sedikit berbeza daripada orang utara yang sebenarnya. Perkara ini jelas menunjukkan bahawa loghat utara ini senang ditiru dan dipelajari.



No comments:

Post a Comment