Saturday 9 March 2013

Panggilan kekeluargaan...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Coretan kali ini berkaitan dengan panggilan kekeluargaan. Apakah yang anda semua faham tentang maksud panggilan kekeluargaan?...

Menurut G.E. Booji, J.G. Kerstens, H.J. Verkuyl, sosiolinguistik ialah adalah cabang linguistik yang mempelajari faktor-faktor sosial yang berperanan dalam pemakaian bahasa dan yang berperanan dalam pergaulan. Komponen yang diberi perhatian serius semasa berinteraksi ialah seperti status dan pangkat. Situasi ini boleh dilihat semasa interaksi kita dengan orang lain dan juga keluarga sendiri. Sebagai contoh, pangkat dalam keluarga yang dapat dibezakan dengan panggilan seperti along, angah, achik, adik, mak long, mak ngah, tok lang, dan sebagainya. 

Dalam keluarga saya sendiri pun menggunakan panggilan kekeluargaan ini. Saya merupakan anak kedua dalam keluarga, jadi keluarga saya memanggil saya dengan pangkat anak kedua, iaitu kak ngah. Begitu juga dengan ayah saya, beliau merupakan anak kedua dalam keluarganya, jadi anak-anak saudaranya memanggil ayah saya dengan panggilan Pak Ngah dan pangilan Mak Ngah kepada emak saya. Panggilan kekeluargaan ini menunjukkan suatu penghormatan yang diamalkan dalam sesebuah keluarga itu. Namun demikian, saya percaya terdapat juga keluarga yang tidak mementingkan hal ini, dan mengamalkan sosial budaya yang berbeza-beza. Panggilan kekeluargaan ini juga berbeza mengikut negeri masing-masing. 

Jika ada pendapat yang mengatakan bahawa panggilan dalam kekeluargaan ini merupakan perkara yang kolot dan ketinggalan zaman, itu terserahlah kepada individu masing-masing. Bagi saya, panggilan dalam kekeluargaan ini dapat menunjukkan rasa hormat selain dapat mengeratkan hubungan antara ahli keluarga. Untuk melahirkan generasi yang pandai menghormati dan menghargai orang lain seharusnya bermula daripada institusi kekeluargaan yang untuh. Oleh itu, masyarakat Melayu tidak boleh lupa akan keindahan bahasa dan aspek sosial budaya serta adat yang diamalkan sejak dulu di samping bergerak seiring dengan kemajuan negara pada masa ini. 



No comments:

Post a Comment